Me = Myself + Iryana

Me = Myself + Iryana
SaYa HaNyA iNsAn BiAsA

AyaT-AyAt bEst!

Tidaklah dikatakan beriman salah seorang di antara kalian hingga mencintai saudaranya (sesama muslim) sebagaimana mencintai dirinya sendiri.... Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.... Sahabat yang baik adalah yang seiring dengan ku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, aku semakin percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka atau duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya (Imam Syafie)

Friday, June 3, 2011

Pengorbanan itu kebahagian atau kesakitan?

Pengorbanan.. Kekadangan pengorbanan yang kita buat...adalah satu kebahagian.. Kekadang..pengorbanan tu adalah kesakitan!

Selalunya kita selalu berkorban utk orang-orang yang kita sayang.. Bahagia kan bila kita lihat orang yang kita sayang tu gembira disebabkan pengorbanan kita.. Tapi...kesakitan yang amat sangat bila semua pengorbanan kita tidak dihargai...

Kita sanggup berkorban apa saja untuk membahagiakan  orang..beri kegembiraan...atau melihat kejayaan insan-insan yang kita sayang.. Pernah tak kalian rasai kemanisan ni dalam kehidupan kalian?? So juicy!! Dia tersenyum kerana pengorbanan kita... Dia ketawa riang keran pengorbanan kita... Dia berjaya kerana pengorbanan kita.. dan dia masih berdiri disini dengan pengorbanan kita...

Betapa besarnya kan erti pengorbanan tu dalam kehidupan ini... Mungkin juga kalau bukan dengan pergorbanan itu.. Tiada kegembiraan, kebahagiaan mahupun kejayaan... Tak semua kan yang kita kecapi disebabkan pengorbanan.. Walau pengorabanan tu hanya secarik..tetap ada pengorbanan!

Tapi berapa kerat sangat antara kita yang reti menghargai pengorbanan yang telah dikorbankan utk kita?? Jiwa ni hampir-hampir teekorban disebakan selalu sangat berkorban... Susah sangat ke untuk kita menghargai orang yang telah berkorban segala-gala nya?

If kita korbankan masa kita..tak semestinya mesti dibalas dengan masa! If berkorban wang ringgit...bukan balasan wang ringgit yang ditagih... If dia berkorban cinta...bukan cinta yang diharapkan.. Hanya ingin rasa dihargai..diberi perhatian... Selepas diberi kegembiraan..kebahagian...kejayaan... Jangan dilupai insan yang telah banyak berkorban untuk kamu... Kerana itu adalah kesakitan yang amat sangat!! 

Pengorbanan adalah sesuatu yang perlu dilakukan dengan ikhlas... Tapi siapa kita untuk menilai keikhlasan ini.. Aku hanya insan biasa... Aku cuma mahu pengorbanan aku dihargai... Kerana itu akan membahagiakan aku juga... Aku jua ingin kebahagian itu..bukan kesakitan!!


Allah sangat mencintai 
orang-orang yang selalu ingin membahagiakan orang lain
 dengan apa yang dimilikinya.

Semakin seseorang itu banyak berkorban untuk orang lain, 
semakin mulialah dia di sisi Allah dan manusia.

Allah sangat mencintai orang-orang yang berkorban 
untuk mendapatkan keredhaanNya
kerana itu menunjukan cinta sejati pada Allah.

No comments:

..HaNyA iNsAN BiAsA...

My photo
Teluk Bahang, Penang, Malaysia
Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran... Masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan... & masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...