Me = Myself + Iryana

Me = Myself + Iryana
SaYa HaNyA iNsAn BiAsA

AyaT-AyAt bEst!

Tidaklah dikatakan beriman salah seorang di antara kalian hingga mencintai saudaranya (sesama muslim) sebagaimana mencintai dirinya sendiri.... Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.... Sahabat yang baik adalah yang seiring dengan ku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, aku semakin percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka atau duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya (Imam Syafie)

Friday, April 29, 2011

Moist Chocolate Cake..

Antara aktiviti yg aku wat masa maksu aku berkampung kat umah aku.... Aku jadi tok guru wat kek.. Nad ngan maksu aku pny keja ni...Ekekek.. Jom aku ajar....


Step 1 :
Tepung moist kek ngan 3 biji telur...
Pkol la... 



Step 2 :
Tambah air..100ml..
Aku agak2 jer.. 



Step 3 :
Pukul hingga sebati yer.. :) 



Step 4 :
Masukkan minyak 150ml..
Law tak reti agak..nisbahkan dgn air ok...
Law nak lebih sihat..lebih baik guna minyak zaitun..minyak sayuran..
Jgn minyak petrol or minyak rambut ok!! 



Step 5 :
Campurkan sedikit esen vanila..
utk hilangkan hanyir telur + kasi wangi sket... 



Step 6 :
Setelah pukul hingga sebati...
Pukol sampai lebam!!
Loyang nak bakar kek tu..sapu la ngan planta..
Utk mengelakkan dari melekat..



Step 7 :
Utk mengelakkan kek tak hangit..
Sila lapikkan kertas minyak ni... 



Step 8 :
Tuangkan adunan yg dah siap tadi dalam bekas... 



Step 9 : 
Masukkan la dalam oven..
Saya guna oven cap butterfly jer.. :)
Oppss..lupa nak gtaw..b4 dok pkol sgala bahan tu..
Panaskan oven 30-45mnt ok!
Buka api kecik jer.. 



Step 10 :
Taraaaa....
Kek dah siap..
Selepas 45-60minit... 



Step 11 :
Biarkan kek sejuk...
Pelangkupkan atas dulang...
Dah siap!



Step 12:
Time to deco...
Slalu wat ...aku tak deco pun..
Kecuali utk acara2 istimewa jer...
Kali ni..nak try guna gula icing lak...

Cara wat icing..
Gula icing..
Planta..
perah limau nipis cket...
colour...



Step 13 :
Tu..dah siap dua colour...
Deco la semahu citarasa anda ek..

Sorry la..time deco2..tak sempat lak nak amik pic..t la law sempat..amik kat maksu ek...
Nak tgok hasil kek tu?? Tgok sampai abes ok!!

Giler senang kan??
Haha..maw tak..aku beli tepung ni lam kotak..siap jer..
Tambah telur, air ngan minyak jer...
Hahaha...
Bnd senang der...
wat per susah2...


p cari kat tesco..sekotak 10rgt je reganyer...
brand nona...


Kat belakang tu dah siap cara wat la..
tapi law tgn tak sempoi..tak jadi gak...
mcm mula2 aku wat..
failed!!




 Taaaaaarrraaaaaaaaaaaaaa.........



Comel?


Cute?


Aku tak pandai pun nak deco2 ni..
Agak failed ok!!


Tapi..lam bnyk2 kek yg aku wat..
Kali ni paling sedap lak aku rasa..
Practice make perfect!
Mayb sebab ada badam ngan coklat rice kot..



Walaaaweh...
Tertelan aiu liur sudah...


Ni la moist chocolate cake...


Ni  kek2 saya..
semua moist choco cake...
saya memang suka choco sgt2!!
comel & comot..
cun & cute...
hehe..
semua kek ni..ada pembantu2 nyer...



No comments:

..HaNyA iNsAN BiAsA...

My photo
Teluk Bahang, Penang, Malaysia
Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran... Masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan... & masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...