Me = Myself + Iryana

Me = Myself + Iryana
SaYa HaNyA iNsAn BiAsA

AyaT-AyAt bEst!

Tidaklah dikatakan beriman salah seorang di antara kalian hingga mencintai saudaranya (sesama muslim) sebagaimana mencintai dirinya sendiri.... Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.... Sahabat yang baik adalah yang seiring dengan ku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, aku semakin percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka atau duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya (Imam Syafie)

Tuesday, April 5, 2011

Jemu untuk memaafkan......





MAAF...kadang2 nilai maaf cam tak de nilai..bila acap kali wat salah..kita asyik mintak maaf je.. Tapi bukan ke maaf tu sesuatu yg mulia.. Tak kira la kita mintak maaf  atau beri maaf kepada org.. Give  & take!! Nabi pun ampun kan umat nye.. ALLAH pun trima taubat hambaNya.. Tetmbh kita sesama manusia...

Bagi aku..aku jenis yg suka mintak maaf & senang memaafkan org... Mugkin la law masih tgh "panas"...kita kadang jadi cam ego utk mintak maaf atau memaafkan salah org.. Nnt kuar la ayat camni.. "Apsal aku lak nak kena mintak maap kat dia..bukan salah aku pun!!" Tak pun..ayat ni... "sampai mati la aku tak maapkan ang!!"... Tapi tu semua jadi masa gah lam keadaan yg masih tak stabil..sambil dicucuk2 oleh setan!! Dah keja dia.. Tapi..masa yg berlalu tu..akn wat ati aku ni..rasa bersalah..so aku mintak maaf... & seiklas ati cuba memaafkan org yg pernah wat salah..

Tapi law yg tak pernah lansung nak mintak maap..tanpa rasa bersalah.. ALLAH lebih tahu apa yg lebih layak utk manusia camtu... Aku serahkan padaNYA jer.... Sedikit kecewa ngan manusia sebegini... Ada lak jenis manusia yg susah nak maafkan kita... Demi rasa tak nak panjangkan persengketaan..aku buang rasa ego & ketepikan rasa marah ketepi..utk kebaikan..kata maaf telah kupohon....namun..kerasnya ati...salah aku masih tak dpt dimaafkan kot.. Dah tak de respond..mayb aku tak leh dimaafkan kot...




Kecewa lagi dgn jenis manusia bgini lak... Napa aku mudah jer maafkan org.. Tapi org susah sgt nak maafkan aku?? Sedih sgt.. Bila aku taw niat org..nk berbaik...dtg pohon maaf dari kita.. Aku tak amik masa..& dgn mudah jer aku maafkan org..& seikhlas ati berbaik balik.. Tapi napa bila situasi tu berbalik pada aku.. Aku tak dilayan begitu?? Kejam nyer rasa... Sedih yg teramat... Napa manusia yg kita layan sebaik mungkin selama ni leh jadi kejam ngan kita sehingga kata maaf kita di abaikan?? Mungkin kah salah aku besar sgt?? Ye la kot.. Tapi..ALLAH pun leh trima taubat hambaNYA..walau sebesar mana skali pun dosa yg kita wat.. Napa manusia tak leh ek??

Tetiba terbit rasa nyesal..kerana terlalu lembut hati..mudah maafkan org..cepat termakan ngan kata2 yg leh dibeli gitu jer... Sedangkan org tak pernah lembut hati pun nak maafkan kita.. Mana kata konon nye insaf?? Mana taufiq & hidayah yg kamu dapat?? Napa sekejap jer leh hilang gtu jer?? Aku tak pernah jemu memaafkan kamu.. Tapi kamu? Dah jemu memaafkan aku...

Its ok law itu yg kamu rasa...jemu utk memaafkan aku.. Mugkin jemu tu akan berbalik pada aku.. Jemu utk meminta maaf utk kesekian kalinya..utk kesalahan yg sama.... Aku dah letak ketepi ego yg ada...padamkan rasa marah ini..demi persaudaraan kita.. Tapi..tetap tak membuahkan hasil.. Sekarang aku serah semuanya pada ALLAH... Twos pohon kemaafan dariNYA... Twos berdoa..moga pintu hati kamu terbuka utk memaafkan aku...

Kita hidup didunia ni..ntah sampai bila.. Dunia ni hanya persinggahan kita yg sementara.. Tapi..sebelum mata aku tertutup...amat berharap kemaafan dari kamu... Seandainya tiada lagi kemaafan buat aku.. Aku redha..terima semua balasan aku disana nanti... Sesungguhnya tak terniat nak memutuskan persaudaraan kita...

Kerana MARAH.....kini aku MENYESAL... 
Kerana MARAH.....kini aku KEHILANGAN...
Kerana MARAH.....kini aku mohon MAAF...
Kerana MARAH.....kini TIADA MAAF LAGI BUAT AKU!!






"Banyaknya pengorbanan
Telah ku pertaruhkan
Mungkin tiada bermakna
Telah banyak mengguris rasa
Untuk itu maafkanku
Kiranya menggangu ketenagan
Dalam hidup mu yang tak perlu kehadiranku"

2 comments:

Between Adina Deen said...

bukan mudah untuk meminta maaf dan memaafkan.

perlu berani.
jadi kamu memang berani!!

tepuk bahu sndri!!!

Iryana said...

tak sampai nk tepuk sndri der....
meh tolong tepuk ka wa...kasi kuat2 cket...

..HaNyA iNsAN BiAsA...

My photo
Teluk Bahang, Penang, Malaysia
Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran... Masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan... & masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...