Me = Myself + Iryana

Me = Myself + Iryana
SaYa HaNyA iNsAn BiAsA

AyaT-AyAt bEst!

Tidaklah dikatakan beriman salah seorang di antara kalian hingga mencintai saudaranya (sesama muslim) sebagaimana mencintai dirinya sendiri.... Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.... Sahabat yang baik adalah yang seiring dengan ku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, aku semakin percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka atau duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya (Imam Syafie)

Friday, September 10, 2010

Tragedi Malam Qhaya!!

Dah pkol 3.31am masa aku bawu dok menaip ni...tngal aku ngan mak aku ja tak tdoq ag... bawu je setel kje...huh...sungguh penat...nak raya ngat kan.. dari pg tadi wat kje tak abes... pagi tak pagi ngat la.. coz pas teman mak p market pagi tadi..aku tdoq jap alek... lotih den....huhu...

tema raya kat umah aku tahun ni...brown!! segala2nya brown... dari langsir...tudung meja...sarung kusyen ke karpet...sampai tuala lap tangan pun mak aku cari warna brown gak...pul0n toi mak aku ni!! hakhakhak... tapi dia frust bunga dia suh maksu gubah...jadi separuh ja...bunga tak cukup... tak abes2 bapa kena marah sbb ritu mak aku nak suh kdi tu gubah pak aku tak maw.. mak aku ni mmg gila ngat ngan bunga2 ni...

sebenarnya nak cite tragedi malam ni... tragedi tadi...lam pkol 11 cam tu kot...kami satu umah..dok bz wat keja...mak dok gubah bunga ygang separuh tu... aku dok tolong bapa aku cuci kipas...dengaq org lari2 kat luaq umah...igt kan budak maen mercun ka pa... tapi dah len macam...aku ushar gak r kat luaq...tgok pa jadi...bkn nya bdk2...tapi abg2 budak..tersesat lak sowang bapak bdk...silap2 pakcik tu dah ada cucu pa... hurm...

rupa nya lari dari polis... polis serbu...depa dok maen judi...mula2 aku ngat kan lari sbb ganja...kat blkg umah aku ni..ada 1 umah dah jadi port bdk2 dok isap ganja.. hairan gak awat ramai ngat...rupa nya kes judi!! aram toi... malam2 raya wat keja tak senonoh... tak leh blah tol!! tapi bkn nak kata la.... kat depan tu dah cam jadi port & tarikh tetap lam kelendar budak2 tu... yg slalu aku tgok...mlm raya puasa..mlm raya haji...ngan time siang2 pun jadi keja...punya berimpun depan tu...huh...cam ada perayaan apa2 ja.. yang heran nya... mak pak bdk2 kat ctu pon biaq ja... hurm..ntah la..nak cakap lebih2 pun...tak guna gak!!

sambung citer tadi alek...gah bdk2 tu lari...agaknya ada sowang budak tu tak taw lari p ner dah...ilang arah sebab gelabah tahap cipan...serius cakap..aku ada depan pintu..tgok muka dia!!twos terjah masuk umah aku...pintu umah aku ni mmg sentiasa terbuka selagi tak tidoq...tambh2 malam2 raya lak...twos dok sebelah mak aku yg dok gubah bunga tu...aku pon cam tak syok gak r...tgok kat luar pakcik ynag ntah ada cucu tu dah kena pegang ngan polis... aku masok bilik...pak aku gah pasang kipas kat bilik aku..aku suh la dia stop p tgok lu...dah sampai masaok lam umah...tak sal2 kami semua lak jadi mangsa...sebab waktu tu aku igatkan kes ganja..tak sal2 umah aku kena selongkaq dek polis2 tu... bapa aku kuaq...p slow talk ngan polis tu... aku tgok pakcik tu dah kena pegang ngan polis... kesian lak... bukan apa... t'ingat malam ni malam raya...law la dia kena cekup...cian anak2 dia esok nak raya...pe makna kan law dah jadi camtu....tapi law budak2 ramaja ni lak yang kena...menyusahkan mak bapak lak... arghhh... ntah la... tapi tu la...bodoh ngat...maen judi...haram wei... nak maen gak... lama gak pak aku slow talk ngan polis tu...polis tu lepas la pakcik tu...budak yg tetiba jadi 'anak' mak aku yg sangat baek tgok mak dia gubah bunga pun...punya say thanx kat pak aku cam dah selmatkan dia dari tali gantung gamak nya... maw 5,6 kali aku rasa dia dok kata tima kasih...siap salam2...cuma tak cium tgan ja lagi!!bodoh punya manusia...wei...bersyukur la kat ALLAH...dok maen keja haram tu sal pa... ptot la tdi masa lari masok umah..penuh duit kat tgan..cam nak mai tabuq duit lam umah ja..bodoh makan duit haram...

arggghhhh...emo lak kan..aku kan pa...kekdg sbb2 benda camni...rasok agama bangsa kita... paling aku sedih malam raya...org sibuk dok takbir...rai kemenangan..ampa dok wat keja haram...tak maw takbir pun sebab ampa tak posa pun...agak2 la wat keja..dok maen kejadah haramjadah to lak!!!lepas tu duit tu ampa wat pa??? bagi kat mak bapa..."nah mak...wat blnja raya"??? cam sial!!!! law yg dah ada family lak?? bagi anak bini makan guna duit tu?? so sad la... kadang2 kita tak sedaq...sebab bnd2 camni la... kekdng ada yang tak kena lam family kita.... sebab dok bagi makan guna duit haram... jelas2...lagi terang...tak payah bersuluh...judi tu haram...ampa nak watpa duit tu??? makan duit anak yatim pun dah kira berdosa...ni lak hasil duit judi!! laknat tol la!!!

aku tak la pandai ngat bab2 agama ni... tapi tak kan la benda camtu pun tak taw...bukan apa...orang kita suka amek mudah...nak hidup cara senang!! ada kat2 sini...1family dok maen number ekor!!! law menang..citer satu kampung...bangga lak!! cam pa ja lagi...hurm...kekadang kita nak tgoq pun...org tak suka... ada lak satu family ni...tak salah aku dok maen judi cam bertaruh law ada game bola ni... bukan kata bdk2 kampung ni ja...bdk2 kampung len pun dok mai bertaruh...kat umah dia sendri lak..mak bapak yang ada lansung tak tegur...jadi la bala kat kampung aku ni... tak pasal ja..mintak dijauhkan la... moga dapat pentnjuk..dapat hidayah...

manusia ni tak lari dari wat salah silap...kita belajar dari kesilapan tu..sebab tu orang kata gagal sekali tak bermakna gagl tuk selama2nya... tapi..kekadang ada org dah taw salah..tetap nak stay kat jalan yang salah tu...kenapa ek....susah ngat nak ikut hukum ALLAH?? Islam tu mudah... tapi kita ja yg suka wat teruk!! Aku nak bagi hadis2 sal2 benda ni aku pun tak taw ngat... Sendiri maw igat la... Cuba kita perhati org keliling kita...napa kekadang ada anak yang bermasalah lam keluarga tu..walau hidup senag lenang?? napa ALLAH timpa musibah... kekdang tu ujian ALLAH bagi...tapi kekedang gak sebenarnya..dok bagi makan anak2 ngan duit haram.... Duit haram ni...tak semestinya ngan judi je...luas maksudnya...law kita amek yang bukan hak kita pun dikira haram... Sama2 la kita renungkan... Harap kita sama2 dpat elak dari makan benda2 yang puncanya haram... Sebab jadi darah daging..tu yg jadi perangai tak senonoh.. Hope dilindungiNYA... Hope law ada salah silap kta slama ni..kita bertaubat... ALLAH tu maha pengampun.. Dosa kita yang pernah kita wat...ALLAH akan ampunkan... Berhijrahlah kejalan yang benar... Jalan je benar...tapi ang dok benak gak...tak guna gak!!.... pkiaq2 la wei...

Sempena Aidilfitri tahun 2010 ni...aku nak gak ucap SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kat semua...segala salah silap..terkasaq bahasa..aku mintak maap ngat2... erm..esok nak beraya ngan mak n pak aku...huhu..bab ni aku la manusia yang tak leh nak serius..aku pun tak taw sal pa...adek abg aku salam mintak maap..ada gak ngs2..cam touching2..aku tak reti wei..walau ati aku ni lembut...tak taw la sal pa bab ni aku failed!!... tapi aku taw...walaw aku dok wat lawak bodoh time dok beraya ngan mak pak aku...depa tetap maapkan aku..aku kan anak depa yang paling baek!!! hakhakhak.... mak...bapak...cheq mintaq maap taw...bnyak salah silap cheq..tapi tu la...ari ni cheq minta maap..satg petang kot ada la kot dah wat salah alek...huhu..tapi salah sket2 ja..biasa la kdg2 termelawak kasaq!! Sapa rasa kawan aku...mai la raya umah aku k.. Law tak jgn dok mintak maap ngan aku.. wah..cam kejam kan?? saja ja...law sudi mai la k...cuma mayb raya kedua ja kot takdak kat umah..p perak umah tok aku!! ok...adios..amigos...slam lebaran!!!

P/s : Lecturer aku penah gtaw dulu..lelaki yang baek ni...dia bukan KAKI POMPUAN,bukan KAKI BOTOL, & bukan KAKI JUDI!!! renung2kan lah... sapa rasa dia laki yang baek?? meh aku nak kenal...huhuhu...serius ni...kenal ja pun...nak meramaikan kawan!!!

No comments:

..HaNyA iNsAN BiAsA...

My photo
Teluk Bahang, Penang, Malaysia
Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran... Masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan... & masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...