Me = Myself + Iryana

Me = Myself + Iryana
SaYa HaNyA iNsAn BiAsA

AyaT-AyAt bEst!

Tidaklah dikatakan beriman salah seorang di antara kalian hingga mencintai saudaranya (sesama muslim) sebagaimana mencintai dirinya sendiri.... Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.... Sahabat yang baik adalah yang seiring dengan ku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, aku semakin percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka atau duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya (Imam Syafie)

Tuesday, December 13, 2011

Kisah monyet & buaya...

Kemarin petang Biha bawak buku citer sal kisah monyet ngan buaya.. Ada soalan yang dia tak leh jawab.. Disebabkan aku tak taw apa citer tu.. Aku suh la dia baca lagi sekali.. Merungut tak abes2 kena baca lagi sekali... Nak suh baca jugak So..aku amik la watak buaya tu... Dia jadi monyet.. Hahaha... Psikologi...~~



Rupanya dalam citer tu monyet tu adalah sahabat yg baik.. Buaya tu yang tak ikhlas dalam bersahabat.. Amik kesempatan... Ok2..tak mo citer banyak2 sal kisah monyet & buaya tu.. Cam ada yang kesah!! Otw dok baca tu dia dah dapat jawapan.... Aku tetap suh dia abeskan gak citer tu.. 12pages per dia kena baca... Tak pasal jer...

Lepas page soalan2 cepumas tu ada page pengajaran... Ada satu pengajaran tu wat aku termenung panjang... "tetaplah berbuat baik kepada org yang buat jahat kat kita" Lebih kurang gitu la ayat dia.. Paham kan...

So...dari situ aku amik keputusan tetap nak buat baik kat org yang dah wat tak bape baik kat aku... Biar la org nak kata.. Tak reti serik... Tak payah buat baik la kat org camtu... Aku tetap nak buat baik kat org camtu...

Buat baik berpada-pada..buat jahat jgn sekali.. Boleh la guna sebagai guideline.. But still tak leh guna 100%... Sebab dalam Islam pun ajar kita jgn jemu buat baik kat org... The best thing that i will do.. Aku tetap akan doakn orang yang wat tak baik kat aku.. Aku tak kata org tu jahat.. Mayb ada sebab dia tersendiri napa dia buat begini.. Mayb aku yang silap... Bersangka baik kan lebih baik dari dok pikiaq bukan2.. Think positive!!!



YaALLAH..walau apa yang terjadi.. Kau tetaplah lindungi dia... Berilah yang terbaik dalam hidupnya..di dunia mahupuun di akhirat kelak.. Moga kebahagiaan tetap milik dia...

Aku poyo?? What ever... ALLAH lebih tahu segala yang terjadi.. Apa yang tersirat.. Rahsia ALLAH...tak siapa tahu!!

P/s : teringin nak baca kisah monyet & buaya tu.. Ni link nya.. Tapi versi indon.. Terjumpa lak tadi.. Hehe.. :)


ALLAH adalah penilai terbaik...


No comments:

..HaNyA iNsAN BiAsA...

My photo
Teluk Bahang, Penang, Malaysia
Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran... Masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan... & masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...