Me = Myself + Iryana

Me = Myself + Iryana
SaYa HaNyA iNsAn BiAsA

AyaT-AyAt bEst!

Tidaklah dikatakan beriman salah seorang di antara kalian hingga mencintai saudaranya (sesama muslim) sebagaimana mencintai dirinya sendiri.... Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.... Sahabat yang baik adalah yang seiring dengan ku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, aku semakin percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur dalam suka atau duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya (Imam Syafie)

Wednesday, February 6, 2013

Mengkifarah Dosa

16 December 2012

Ahad.. Selalunya rezeki murah hari ni... Kalau bagi org lain..ahad cuti,hari berehat.. Tapi bagi aku..kena kerja kuat.. Semangat pun membuak2...

Pagi tu bgn dengan senyuman.. Sebab mimpi yang sgt indah... Mandi...Siap2ala kadar- lebih cket dari hari biasa...semangat kan... Keluar rumah dengan kaki kanan berserta bismillah... Mengharapkan rezeki lebih baik utk hari ini...

Bukan jauh mana pun tempat aku cari rezeki.. 1km gitu je.. Ulang alik berkali2 sehari gitu je merempit dgn moto  yg ada.. Sebab tak jauh... Tetambah cuti2 sekolah ni..mmg bz la...Penat sampai nk cuti pun rasa sayang kalau tutup.. Tetambah tempias dari escape...ada gak terasa..

Escape... tempat baru buka..theme park bersebelahan dengan butterfly farm.. about 200m jer kot dari tempat aku niaga-taman rimba.. Otw nak g cari rezeki teetiba keta berbaris dah 5 bijik..tak bergerak... Keta 1st tu la spoil benti tengah jalan tny apa ntah kat staff escape tu... Tak kan lah aku yg naik motor pun nak benti blkg 5 bijik keta tu...Aku tgok line clear je jln bertentangan terus la potong... Ada lak yg bwk keta tu tak sabar.. Elok aku dok potong tetiba keta no 2 tu kuar secara melintang & mengejut..

Paaannngggg... Kebaboowww... Aku twos lupa apa yg jadi.. Lepas tu yg aku igt hanya sakit..sakit..sakit... Dah terpelanting & terbaring atas jalan raya... terus jerit.. "Allahhuakbar..Allahhuakbar..."  Mengucap macam nak habis nyawa.... Ada staff escape yg datang.. Terus menjerit kat dia "sakit...sakit.." Seumur hidup tak pernah rasa sesakit tu. Tipu la kecewa lam cinta sakit lagi.. Aku excident tu lagi sakitttt!!!

Org dah berkerumun tgok apa jadi kat aku.. i'm still alive.. thanx  yaALLAH.. Ada sowang staff escape tu knl aku..tny bapa aku kat dia..dia tlg gtaw... Dalam keadaan terbaring tu aku amik nset lam poket..suh bdk escape tu call bapa..tak berjawab lak..call abg aku... Mulut aku bengkak gila masa tu..berdarah2... Aku dgr cina keta tu call ambulans.. Time tu la dok kena soal siasat..kat mana,umur bape, pth kaki ka apa... Apa pny bodo la 911 ni..maw mati dulu bwu depa sampai kot!! Nsb baik staff escape yg tlg lap2kan darah kat kepala..d'owg yg calm kan aku...

Elok je pas tu..aku dengar suara bapa aku dah sampai.. Dia terus tny sapa yg langgar & marah.. Si cina yg langgar time tu pun cam risau.. dalam aku dok baring sibuk tny aku ok ke tak....mesti la tak ok.. tak bagi pejam mata...matahari dok tusuk mata la..dah la dok thn sakit..mau tak ttp mata.. apa punya menggong la...dah tu siap tny aku apa nama umur bape...hey..igt aku hilang igtn dah ka... mmg gila menyampah walau gah sakit... Aku dah dengar suara abg aku.. jap pastu nmpk adik aku depan mata.. kepala aku mmg tak leh teleng waktu tu,,kaki belah kiri pun tak leh gerak...takut2 gak patah.. d'owg mintak kebenaran nak bukak tudung..aku tak bagi la... adik aku tlg bukak keronsang je..bg tak ketat sgt...Dah la kita dok thn skt...

Ada la staf yg baik ati time tu g pngl ambulan klnik kesihatan dekat sini.. Jap je dah sampai...  Si bwk ambulans ni plak bwu je aku jumpa minggu lepas direct 3ari masa suspect denggi.. masa dia check & nak angkat tu.. leh dia kata "laa...ang ka.." wahaha..dah la sakit..lepas satu ujian..satu lagi ujian... Berkat usaha kuat beberapa org...masuk la aku dlm ambulans... Adik yg temankan..

Perjalanan  ke hospital pun menyeksakan.. Lambat gila..Mayb sebab ahad..Jalan sibuk kot.. Otw tu aku dok beristighfar jer smbl nangis.. Sakit ni kan akan mengkhifarahkan dosa kita.. Istighfar kan jugak pohon keampunan dari ALLAH... sikit pun aku tak salahkan takdir..aku redha.. cian tgok adik lak nangis lam ambulans tu...punya pegang tgn aku bg semangat...nk kongsi kesakitan tu.. really appreacite it..

Sampai je spital...twos dia check itu ini.. sampai dengan selambanye d'owg tarik suar aku..tudung ats kpala lagi... dah separuh bogel..bwu d'owg g amik kain...how dare!! tapi ngah sakit..redha je la.. adik yg teman aku.. sampai p xray..dia yg tolong bukak2kan.. nak mintak tolong sapa lagi wktu tu..mmg tak leh bgn sendiri..nak gerak sikit pun sakit...tu pun d'owg dag bg injection thn sakit kot... dari kpala smp kekaki sebelah kira semua sakit....

Sorang sana sini... Tunggu result xray.. Alhamdulillah tak pth apa2.. Cuma doktor kata kena jahit kat kening.. Servis bertukar tangan.. Si tukang jahit lak punya kje... Tak pasal2 adik aku kena halau... Sumpah masa dia jahit tu tak sakit... 5 jahitan kot.. tapi masa dia nk bius tu puny la sakit dia dok bias rata2 kat kening tu... dah igt selesai..dia dok lap darah lam mulut kt bibir bwh tu.. dia kata kena jht lak kat situ.. atoiii..lam mulut kot... mayb sbb tu mulut aku bgkak.. (actually time tu aku tak taw pun mlt aku bgkak mana) dah abes lam mulut..tiba2 dia main selak kain lak..haiishhh....dia lap2 kat luka tu..dia kata kena jht kat sini lak.. ayoooo..bnyk nye nk kena jht... redha jer la....

Dah tu bwu dia pngl adik masuk amik aku... adik g amik wheelchair..nak bgon dari katil tu pun jenuh...dah la kain tu dia lapik jer... dgn tudung dah hilang waktu tu.. paham2 jer la hospital kerajaan..bkn ada privacy...

Adik tolak2 aku keluar.. tgok mak, bapa, biha ngan anas(bakal adik ipar) kat  luar.. Terus menangis lagi.. Mak ngan biha pun muka terkejut tgok muka aku yg sgt terkejut... botoxz bibir tak jadi.. biha pun serba salah senyum kat aku..aku la mula senyum..tapi tak pasti senyuman aku cmne wktu tu... senyuman kah?? Amik kain batik kat mak g tukar lam toilet.. Ngandap2 kat cermin... tgok sekilas je muka aku.. Ptot la ada member sekolah tdi cm tak kenal aku.. mmg super bengkak bibir ngn pipi aku belah kiri waktu tu...

Masuk kita bru biha brani peluk2 aku..  Amik tisu tlg lapkan darah... Dah otw alek hospital call suh dtg balik amik ubat lak... Aku igt aku sakit gni d'owg mmg tak nak bg ubat... Hahaha... Balik tu twos tido..nk hilangkan segala sakit... Malam tu amik tuala lap kpala..penuh dgn darah.. Mayb darah dari kening tu kot...

Makanan asasi lepas tu roti, bubur, ikan talang masin.. Dah kena berpantang sebab takut nanah jahit2an ni... Lagipun mulut aku bengkak..Nak minum pun guna straw..kena gigit straw cket..bru leh isap..tak leh guna bibir yg bengkak tu... betapa sengsaranya waktu tu...

2minggu gak la..nak tido nak baring nak bgn jenuh nangis... sebab sakit sgt pinggang ngan kaki ni.. nsb baik mak ngan adik, ada dok jaga..biha ngan atin jadi nurse.. thanx!! g wat rawatan susulan kat spital pun pkai wheelchair gak..cian lak kat mak ngan bapa yg dok kena tolak aku...

Skrang dah lebih sebulan.. Alhamdulillah..better than after excident..but worst than before... Kaki tak ok 100% lagi.. Badan pun masih sakit2 kalau buat kerja berat.. Kekdg sedih bila org tak bape nk paham apa yg kita rasa.. Kita kekdg cuba anggap takada pa2...bnd kecil..tapi diri sendiri je tahu..sakit & seksa nya cmne... Naik moto skrg pun takut2.. Belum kuar g town lagi.. Ngah kuatkan diri & semangat kembali mcm dulu..

Thanx utk kwn2 yg dtg melawat, bg kata2 semangat, doa dari jauh... Family yg bnyk membantu & bersusah payah... Thanx ALLAH.. permudahkan segala urusan..tabah & kuatkan la aku menempuhi segala ujian ini...~ingin kembali seperti dulu~


kuat,redha,tabah...
kekdg smngt jd lemah..
trs rebah....
mgkn lbh parah.... 
smp bila akn trs dpapah.... 
xmgkn mngaku kalah.... 
hdp ada arah... 
trskn mlangkah... 
prancangn ALLAH xprnh salah..




hari ke 4 snap pic sendiri...

bibir yg tk surut2 membengkak - jahit kat dalam bhgian bawah

kening 5jahitan

gear dah berpusing arah!

luka yg berlubang & bernanah.. eeiiiyek!

luka dikaki setelah buka jahitan - buruk nyer!


luka ni dah lebih sebuln tk baik2 lagi..
yana de wheelchair - dd candid!





No comments:

..HaNyA iNsAN BiAsA...

My photo
Teluk Bahang, Penang, Malaysia
Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran... Masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan... & masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...